Opodo wystawia faktury klientom zgodnie z hiszpańskimi przepisami dotyczącymi fakturowania.
Ze względu na złożoność zasad fakturowania obowiązujących w przypadku internetowych biur podróży w tym artykule opisano zasady fakturowania stosowane przez Opodo, które dotyczą tych kwestii:
- Rola Opodo w transakcji.
- Strony w transakcji.
- Klasyfikacja usług na potrzeby odprowadzania podatku VAT oraz identyfikacja dostawcy i klienta w przypadku każdej usługi.
- Zasady fakturowania w Hiszpanii.
1. Rola Opodo jako internetowego biura podróży
Opodo jest internetowym biurem podróży, które świadczy usługi pośrednictwa jako jawny agent występujący w imieniu dostawców usług turystycznych i/lub klientów.
Oznacza to, że Opodo pośredniczy między dostawcami usług turystycznych (np. liniami lotniczymi, hotelami, wypożyczalniami samochodów itp.) a klientami w celu zakupu usług turystycznych od tych dostawców.
Klient rezerwujący usługę turystyczną w firmie Opodo zawiera dwie odrębne umowy:
Rola firmy Opodo jako jawnego agenta została wyraźnie zdefiniowana w Warunkach dostępnych w jej witrynach internetowych.
2. Strony w transakcji
Stronami w transakcji są:
- Dostawcy usług turystycznych (np. linie lotnicze, hotele, wypożyczalnie samochodów itp.);
- Internetowe biuro podróży (czyli Opodo);
- Klienci. Klientem może być osoba fizyczna (w przypadku transakcji między firmą a klientem indywidualnym, „B2C”) lub przedsiębiorca z numerem NIP (w przypadku transakcji między podmiotami gospodarczymi, „B2B”).
3. Świadczone usługi
Jeśli klient zamówi usługę turystyczną za pośrednictwem firmy Opodo, uzyska dwie osobne usługi świadczone przez dwóch różnych dostawców:
4. Zasady fakturowania obowiązujące w Hiszpanii
Opodo podlega następującym zasadom fakturowania obowiązującym w Hiszpanii: